Een marketingexpert worden: tips en trucs die je moet weten

Marketing adviseur

Als marketingliefhebber wil je iedere dag van je leven ontspannen kunnen. Je werk, vrienden en privéleven combineer je als het om marketing gaat. Marketing is niet zo’n dikke buil bijwerking van je huiswerk maar juist een spel met vele spelers. Wat we gemiddeld tussen ons weten, zijn dat er heel veel mensen mee bezig zijn om deze activiteit te stimuleren. En omdat marketing altijd sneller moet worden gedaan, wordt het steeds meer ingeving om geesteskrachtiger te doen. Zo kreeg Marketing in eigen beheer binnenkort een naam: The Future of Marketingscene. Alleen? Geef dat nou! Daarom is het belangrijk dat jij als marketinggeek woordje doet voor deze toekomstscenario’s die zich op termijn zullende voordoen in de markten waaruit we komen en vertrekken uit. Ik denk dat een Marketing adviseur een goede investering is.

Hoe maak je een marketingplannetje waar?

Bij het maken van een marketingplannetje komt het vooral op de timing aan. Want, wil je wel echt succes hebben, dan moet je niet alleen je marketingactiviteiten aanpassen, maar ook waar en wanneer je ze uitvoert. Dus maak eerst een plan van wat je marketingplannetje moet inhouden. Doe dat eerst in een grotere omgeving. Een marketingplannetje kan primair gaan over een organisatie die geld binnenhaalt. Maak dan een plan waarbij je het gaat om dat doel, maar ook eventueel de organisatie ervan. Je kan ook een diepgravend plan maken waarbij je het gaat uitleggen als een filosofie.

Hoe maak je een marketingstrategie?

Wat zijn nu je marketingstrategie en welk doel wil je bereiken met deze activiteiten? Daar valt tegenwoordig echt veel mee te slijmen: digital, offline, verkopen, reputatie, vernieuwend, enz. Je marketingstrategie kan elke dag dus per saldo anders zijn. Zet deze strategie eerst samen met je marketingmanager. Die zal je waarschijnlijk beloven dat je een strategie zal ontdekken die geen doelen geeft die je kunt bereiken.

Tips voor de toekomst: wat kan ik doen aan mijn marketingactie?

Als je als marketingprofessional tussen de lijntjes gaat, dan kom je in een nieuw marketingsituatie terecht. Webinars, blogs, vlogs, livestreams, sociale media, chatbot, AI… wat is het soms! We moeten niet alleen nadenken over wat we doen, maar ook over hoe we het doen. Met de nieuwe technologieën is het moeilijk om een marketingactie op een groot gebied over heel de markt te hebben. Daarmee bedoelen we een marketingactie waarbij je, om bijvoorbeeld millennials aan te sporen, kunt zeggen dat je je marketingactie bent begonnen in de VS en dat ze op bijvoorbeeld dezelfde dag kunnen opendoen in een andere landen.

Omgekeerde wiskunde: hoe ziet een succesvolle marketingactie eruit?

En nu komen we op het succes van het marketingplan. Een marketingactie kan als marketingactie succesvol worden geacht als het een opgevallen marketingactie is. De marketingmanager heeft hiervan een vingerafdruk gemaakt en deze vingerafdruk kan op de marketingactie herleid worden. Als je bijvoorbeeld een blog gaat schrijven over je nieuw te ontwikkelen app, dan wil je dat het een opmerkelijke en zinnige blog is. Maar daarbij zou je ook wel een sociale media actie kunnen hebben gedaan waar je de reacties op de blog ingeeft.

Conclusie

Marketing is niet meer wat het was. Je kunt niet meer vanuit één plek marketingacties uitvoeren. Hierdoor is het voor marketingprofessionals van belang om snel in te stappen op de nieuwe technologieën. Wanneer je ze kunt gebruiken om je marketingacties te verfijnen, zal dat een groot geld uitbrengen op de markt.